Задаваме класическия въпрос:
Къде е ключът към стихотворението "Цветарка"?
(1) Първият ключ е рамкиращата фигура: сравнението и олицетворението на града като звяр или звероподобен.
Той е грамаден, задъхан, има гранитна пазва.
Това са маркерите на града чудовище.
Смирненски има слабост към този символ – често хиперболизиран и/или хипертрофирал. При завръщането към фигурата в последния стих [когато се повтарят вариативно първите два стиха от втора строфа като заключителни два стиха в последна строфа] тя бива разкодирана и олицетворяващият знак за метафоричното отношение ясно поставен – „глъхне празничния град” от началото се препредава като „дебне празничния град”.
Дебне какво? Чудовището, ergo празничният град.
(2) Вторият ключ е много интересен, обърнете внимание.
Творбата е от седем куплета, 28 стиха. Съдържа около 150 самостойни части на речта, като от тях 55 са епитети. Приблизително 37% са епитети, като само един стих е без епитет, средно по два на стих. Какво ви говори това?
Това е голяма честота в употребата дори за самия Смирненски.
Макар богатството в употребата на епитети да е иманентна черта от неговата поетика.
Направете, ако обичате, експеримент, като препишете стихотворението без епитети – оставете само качествените прилагателни и числителните.
Какво, мислите, ще се получи?
Изводът ще е, че в „Цветарка” смислоносителите [посланията] са заключени в епитетите, читателят е заложник на избора на епитетите. Внушението на творбата – като оставим встрани фигурата град-звяр – се съдържа в епитетите.
Махнете „плачущи” от акорди, „смутен” и „нерад” от погледа на цветарката, „смирена” от усмивката, „прокудена” от русалка, „чуден” от цвят, „иронични” от погледите на околните, както и „неприветна” от мисълта им или пък „безутешни” от повестите и „безнадеждна” от болката и т.н., и т.н. – и ще премахнете внушението, което този текст цели, ще получите възможност за двусмислия и многосмислия.
И да хвърлим камък още по-далеч в крайностите на експериментирането.
Ако разменим епитетите на погледите – ироничен стане влажният поглед на цветарката, а смутени – погледите на празничния град, как бихме реагирали?
- - -
ЦВЕТАРКА
Христо Смирненски
Тази вечер Витоша е тъй загадъчна и нежна –
като теменужен остров в лунносребърни води,
и над смътния й гребен, сякаш в болка безнадеждна,
се разтапят в тънка пара бледи есенни звезди.
И грамаден и задъхан, скрил в гранитната си пазва
хиляди души разбити – глъхне празничния град
и под лунно наметало с шепот странен той разказва
повестите безутешни на вседневен маскарад.
А из улицата шумна, под гирлянди електрични,
ето малката цветарка бърза от локал в локал,
де оркестрите разливат плавни звукове ритмични
и от тях се рони сякаш скрита мъка и печал.
С погледа смутен и влажен на прокудена русалка
между масите пристъпя и предлага плахо тя:
златожълти хризантеми в кошничка кокетно малка
и усмивката смирена по рубинени уста.
Върху стройното й тяло, върху младостта й цветна,
като черни пипала се плъзгат погледи отвред
и в усмивки иронични блика мисъл неприветна,
че цветята се купуват, а и тя е чуден цвет.
И оркестърът въздъхва, стихват плачущи акорди,
гаснат, млъкват, но отново гръмват те по даден знак,
понесат се нависоко волнокрили, смели, горди
и се спуснат бавно, плавно като мек приятен сняг.
Но от маса къмто маса свойта кошничка показва
светлокосата девойка с поглед смътен и нерад,
а грамаден и задъхан, скрил в студената си пазва
хиляди души разбити – дебне каменния град.
Съдържание / 224
Категории / 35
Имена / 12
Галерия / 85Файлове / 11
По категории
Антракт / 12
Беседи за Обществото на писателите / 4
Дописки на редактора / 25
Драматургия / 2
Есеистика / 5
Изследвания / 2
Интервю / 2
Книги / 9
Лингвистика / 1
Литературни анализи и теория / 5
Него го няма от няколко часа / 4
Никому неизвестен шано цикъл / 4
Опис опуси / 2
Преводи / 11
Произведения за деца / 20
Речи / 14
Романи / 16
С. Есенин: Няма вече връщане назад / 10
Сънищата започват на сутринта / 8
Театрална и филмова критика / 9
Фейлетони / 3
Фоторазкази / 5
Фрагменти / 3
Посетете още